موسسه فرهنگی هنری فروغ فلق برگزار کرد

سفر موسیقایی به دور ایران
موسیقی ایران به روایت اقوام گروه موسیقی «روناک» بخش‌هایی از موسیقی نواحی مختلف ایران را توسط هنرمندان اصیل هر منطقه، برای مخاطبانش اجرا کرد.کنسرت گروه «روناک» با هنرنمایی نوازندگان و خوانندگانی از موسیقی نواحی مختلف ایران در تالار وحدت برگزار شد. در این کنسرت، گروه «روناک» به تهیه کنندگی زهرا همتی ، مدیر اجرایی احسان میرضیایی و سرپرستی کیوان علی‌محمدی قطعه‌هایی از موسیقی کردی، جنوبی، آذری، سنتی، لری، بختیاری، گیلکی، خراسانی و بلوچی را اجرا کرد.

تماشاگرانی که پنجشنبه 25 شهریور 1395 در تالار وحدت حضور داشتند، قطعه‌هایی ناب از موسیقی نواحی مختلف ایران شنیدند. هر کدام از این قطعه‌ها توسط خوانندگانی از همان منطقه اجرا می‌شد و کیفیت و اصالت‌های لازم در اجرای نوازندگان و خوانندگان مشخص بود. وقتی پرده کنار رفت و گروه «روناک» بر روی صحنه تالار وحدت نمایان شد، بیش از همه، ترکیبِ لباس‌های مختلف اقوام و کنار هم قرار گرفتن آنان چشم‌نواز بود. آغاز این اجرا با دوتار نوازی و آوازِ «کرمانج»ی توسط حامد قوی‌دل همراه شد و در ادامه به سُرنانوازی و رقص چوب انجامید. این آغاز نوید شبی شاد با تکیه بر اصلات‌ها داشت. خواننده بخش موسیقی سنتی سعید خلج بود. در واقع این بخش به موسیقی قدیم تهران اختصاص داشت که با تصنیف «عقرب زلف کجت» آغاز شد. در ادامه، خلج آوازی با شعری از عباس سجادی خواند. تحریرها و نوع آوازخوانی سعید خلج نمودی از موسیقی آوازی تهران قدیم بود.

پس از تهران، نوبت به موسیقی آذری رسید که با حرکات آیینی همراه بود. این بخش و اجرای قطعه‌های آذری با استقبال ویژه از سوی تماشاگران همراه شد. اجرای آواز و دفِ بخش موسیقی کردی را کیوان علی محمدی سرپرست گروه برعهده داشت و حامد پیریار با نواختن «بالابان» او را همراهی می‌کرد. موسیقی کردی و ریتم‌های شاد آن تالاروحدت و تماشاگران حاضر را غرق شادی کرد. پس از کردستان، نوبت به گیلان رسید تا مهدی شیخ الاسلامی قطعه‌هایی ناب از موسیقی گیلکی اجرا کند. این بخش هم با همراهی و هم‌خوانی تماشاگران همراه شد. مهران غضنفری خواننده بخش موسیقی لری پیش از خواندن، در صحبت‌هایی، اجرایش را به محمدرضا شجریان تقدیم کرد و برای او آرزوی سلامتی کرد.

آواز «علی‌دوسی» و ترانه «بارو بارو» از اجراهای بخش موسیقی لری بود. اجرای این قطعه‌ها فضای سالن را برای دقایقی پر از هیجان کرد. در گذرِ گروه «روناک» از نقاط مختلف ایران، ایمان سیاه پوشان قطعه‌ای از موسیقی عربی برای حاضران اجرا کرد. این بخش با استقبال ویژه‌ای همراه بود. گل محمد بلوچی، خواننده‌ای بود که قطعه‌هایی از موسیقی سیستان را خواند. حامد قوی دل قطعه‌هایی از موسیقی خراسان و دیدار محمودی موسیقی بختیاری را اجرا کرد. مهران غضنفری برای بخش موسیقی کرمانشاه تلفیقی بین دو قطعه «باغبون‌ باغبون» به گویش لری و «سوزله» به زبان کردی انجام داده بود که مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت. اجرای موسیقی بندری همراه با نواختنِ نی‌انبال بر عهده ایمان سیاه پوشان بود که برای بار دوم به اجرا پرداخت. حمیدرضا سلیمانی هم بخش‌های موسیقی آبادان را با نواختنِ نی انبان به مخاطبان معرفی کرد.

اما پایان این کنسرت قطعه «ای ایران» بود. همه‌ی گروه با هم این قطعه را در حالی اجرا کردند که تماشاگران هم ایستاده، آنان را همراهی می‌کردند. اجرای گروه «روناک» برای تماشاگران شبی به یادماندنی بود و به نظر می‌رسید که منتقدان را هم راضی کرده باشد؛ چرا که اصالت اجراها کاملا مشهود بود. «روناک» ضعفی که دیگر گروه‌های اینچنین دارند را برطرف کرده و با استفاده از خوانندگان هر منطقه، موسیقی هر گوشه از ایران‌زمین را به بهترین شکل برای مخاطب اجرا می‌کند. سیدعباس سجادی، آتش تقی‌پور، پیرهادی، سفیر ایران در ایرلند، محمدعلی بهمنی و سهیل محمودی از مهمانان ویژه این برنامه بودند.

موسسه «فروغ فلق» برگزاری کنسرت گروه «روناک» را برعهده داشت. نوازندگان گروه «روناک» در اجرای پنجشنبه 25 شهریور عبارت بودند از: ‌کیوان علی‌محمدی دف، بیان حسینی کمانچه، کاویان علی‌محمدی کمانچه، کمانچه آلتو، محمد نوزادی تار، حانیه علی‌محمدی تار و بم‌تار، شهریار جعفری عود، هنگامه ترابیان عود و سازهای ابدایی روناک، آنیتا هراتی قانون، حامد پیرا سرنا، امیر ابراهیمی پرکاشن، ندا رضائیان دهل، نقاره، دایره، مریم مرزبان دُم دُم، حمیدرضا سلیمانی نی‌انبانه، سعید مرادخانی کوزه و سازهای کوبه‌ای.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *